חותם אמינות
חותם אמינות PREMIUM
מוענק ל-עדי מעליות בע"מ

בניית פיר מעלית ביתית

הוספה של מעלית לבית פרטי או לבניין מגורים נועדה לשפר את איכות החיים, ובתוך כך היא גם משביחה את ערך הנכס. בבית פרטי המעלית מאפשרת תנועה נוחה בין קומות ומפלסים לכל הדיירים, ובדגש על אלו המתגוררים בקומות העליונות, אנשים קשישים או מוגבלים בתנועה. מאידך, בבניין משותף המעלית משרתת את כלל הדיירים, בדגש על אלו המתגוררים בקומות העליונות ואנשים מבוגרים. בשורות הבאות יובא מידע הנוגע אל תהליך הבנייה של מעלית כזו בבניין מגורים משותף, לרבות האישורים הנדרשים, שיטות העבודה, התהליך, המחירים ועוד.


הכירו את פיר המעלית

פיר המעלית הוא המבנה שבתוכו המעלית נעה למעלה ולמטה. בדרך כלל, כל עוד הדבר אפשרי, הבחירה המועדפת תהיה להקים מעלית פנימית שהפיר שלה מתבסס על חדר המדרגות הקיים. יש לציין כי הדבר כרוך בצמצום מסוים של מרחב חדר המדרגות, אך לא באופן דרסטי, ובנוסף הפיר הפנימי תורם לעיתים לחיזוק המבנה מפני רעידות אדמה. עם זאת, במידה ולא ניתן לבצע בניית פיר מעלית פנימי, או משיקולים אחרים, ניתן להקים פיר חיצוני למבנה שלאחר עבודות הגימור נראה כחלק אינטגראלי מהבית, המשתלב היטב בסגנונו ואף תורם לחזותו.

חשוב לדעת כי בניית פירים למעליות אינה עשויה מקשה אחת, ושישנן מספר שיטות בנייה בתחום. לדוגמא, שיטה נפוצה המובילה גם לחיזוק של הבניין בפני רעידות אדמה, היא בנייה של פיר מבטון יצוק, וכן מבלוקים ומחגורות בטון, כאשר את עובי הקירות, הקורות ומרווחיהן קובע המהנדס בהתייעצות עם חברת המעליות לפי תחשיבי העומסים. שיטה נפוצה נוספת היא לבנות פיר מקורות פלדה מחופה מקונסטרוקציית פלדה עם חיפוי גבס, כלומר שכבה פנימית של גבס ועוד שתי שכבות חיצוניות צמודות של גבס חסין אש (ורוד). מכאן ניתן להבין כי אין עבור בניית פיר מעלית מחיר זהה, ולו בשל העובדה שקיימות שיטות שונות לבנייתו. 

 עם בנוסף ניתן לחפות את הפיר בזכוכית מחוסמת טריפלקס, כאשר בפיר חיצוני יש להבטיח באמצעים שונים (מיזוג, אוורור) כי הטמפרטורות ינועו בטווח מסוים. עוד שיטה היא בנייה של פיר מקונסטרוקציית פלדה עם חיפוי גבס, כלומר שכבה פנימית של גבס ועוד שתי שכבות חיצוניות צמודות של גבס חסין אש (ורוד). מכאן ניתן להבין כי אין עבור בניית פיר מעלית מחיר זהה, ולו בשל העובדה שקיימות שיטות שונות לבנייתו. 

גם מידות הללפיר למעלית עשויות להשתנות בין מבנים ולהשפיע על העלויות. יש לציין כי מידות מעלית נקבעות לפי תקן הנגישות במידה ונדרשת מעלית נגישה, כך שבבניין עד לגובה שניים עשר מטרים גודל תא המעלית צריך להיות לפחות 80X120 ס"מ, ובבניין עד גובה עשרים ושבעה מטרים יש להתקין מעלית המסוגלת לשאת לפחות 6 נוסעים במשקל של עד ארבע מאות חמישים ק"ג, ובגודל 1X1.2 מטרים. הדבר גם משפיע על גודל פיר המעלית שיהיה שיבנה בבניין גבוה 1.51 מטרים. יתר על כן, בבניינים מעל לגובה עשרים ושבעה מטרים, כלומר ברבי קומות, יש להוסיף עוד מעלית לנשיאת אלונקה.


תהליך הקמת מעלית בבניין מגורים

בתור התחלה יש לפנות לחברה המתמחה בתחום, שתסייע לכם להבין את הנושא על בוריו ולהכיר את האפשרויות. שנית, מהנדס מטעם החברה צריך להגיע לבניין על מנת לבחון את התאמתו, בין אם למעלית פנימית או חיצונית, ובאילו שיטות. לאחר מכן, עם הצעת מחיר מהחברה, יש לגבש הסכמה של שני שליש לפחות מבעלי הדירות. בד בבד יש להבין מהי מסגרת התקציב העומדת לרשותכם, להבהיר כיצד הוצאות ההקמה והתחזוקה מתחלקות בין כולם, והאם הדיירים בקומות העליונות ישאו בחלק משמעותי יותר של הנטל. אחרי שמתקבל הרוב הדרוש ניתן להמשיך אל התכנון המפורט ולפנות אל הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה לקבלת היתר.

הזמן הדרוש עד לקבלת ההיתר משתנה מוועדה לוועדה בהתאם לפניות ולדרכי העבודה שלה, ובכל מקרה יש להתאזר בסבלנות לפחות לכמה שבועותכמה חודשים. לאחר קבלת האישור, במידה ואין הסתייגויות בוועדה, ניתן להתחיל בעבודות הנפרשות על פני מספר חודשים לפחות. במהלכם החברה המבצעת צריכה להקפיד ככל הניתן על מינימום פגיעה באיכות החיים ובסדר היום של הדיירים.


כמה עולה להוסיף מעלית לבניין?

אחת השאלות החשובות נוגעת כמובן לעלות בניית המעלית, וכאן אין תשובה אחת יחידה. קודם כל, הבשורות הטובות הן שיש להקמת מעלית ביתית מחיר המתחלק בין מספר בעלי דירות, בניגוד לעלות הנופלת על משפחה אחת במעלית של בית פרטי. בנוסף, שמאים נוטים להעריך בעד בין 25% –  10% יותר את השבחת הנכסים בבניין שמוסיפים לו מעלית, על כל המשתמע מכך מבחינת הרווח שלכם. 

באשר למחיר עצמו, יש כמה וכמה פרמטרים המשפיעים עליו, שפשוט לא ניתן לדעתם מראש עד שלא צוללים אל הפרטים. למשל, העתקת תשתיות, החלפת ארונות חשמל ועוד, יש הבדל בין עלות מעלית 2 קומות לבין מחיר מעלית בבניין 4 קומות או 8 קומות, בין היתר עקב העבודות הנחוצות על הפיר, מנגנון המעלית שעלויותיו גדלות ככל שהבניין גדול יותר, מידות המעלית הנדרשות על פי התקן, ועוד. כפי שראינו, קיימות שיטות שונות לבניית המעלית, אשר לכל אחת מהן יש את העלויות שלה. בנוסף לכך, קיימים סוגים שונים של מעליות, כגון מעלית הידראולית, מעלית חשמלית ומעלית MRL (ללא חדר מכונות), אשר לכל אחת מהן העלויות הממוצעות שלה, וכן עלויות אחזקה המשתנות בין הסוגים שחשוב להכיר.

מעבר לכך, קיימים עוד גורמים העשויים להשפיע על מחיר המעלית, גם אם הם פחות משמעותיים מעלות העבודות על הפיר, מהמנגנון ומסוג המעלית. למשל, בתוך סוגי המעליות קיימים דגמים שונים הנבדלים בפונקציות שלהם ובמוניטין של היצרנית, כמו גם בטכנולוגיות שקיימות בכל דגם. בנוסף, קיימות אפשרויות שונות של גימורים למעלית, החל בתא נוסעים פשוט ועד ליוקרתי, ומובן שכל בחירה והעדפה משפיעה על העלויות. מעבר לכך, כל חברה העוסקת בתחום מציעה על מעלית ביתית מחירים בהתאם לשיקוליה המקצועיים והכלכליים, ולכן גם כדאי לקבל יותר מהצעת מחיר אחת.

בשורה התחתונה, ניתן לומר כי תהיה להוספת מעלית מחיר גדול יותר ככל שמדובר בבניין יותר גבוה, אך מצד שני ככל שיש יותר קומות בבניין כך העלויות מתחלקות בין יותר משפחות.


לפרטים נוספים בנושא ולשירותי תכנון ובניית מעלית

למידע נוסף, להכוונה מקצועית ולשירותי תכנון, בנייה והתקנה של מעלית בבניין שלכם, הנכם מוזמנים לפנות אל חברת עדי מעליות בטלפון 077-4366090.